Tudta ? Érdekességek… Amit a C vitaminról tudni kell.

vegyjel_cvitamin

 

 

iniziale_A C-vitamin az egyik legnépszerűbb mikro tápanyag és az egyik legtöbbet szedett étrend-kiegészítő. Hatalmas szerepe van a szervezet normális, egészséges működésének fenntartásában: elsősorban az immunrendszernek van szüksége elegendő C-vitaminra, de többek között a szép bőrhöz is kell C-vitamin.

A C-vitamin hiány betegségét, a skorbutot először Hippokratész írta le.

Az természeti népek és az ókori görögök már évezredekkel ezelőtt megfigyelték, hogy a friss gyümölcsök és zöldségek segítenek megelőzni bizonyos betegségeket, így a C-vitamin hiányával összefüggő skorbutot is. Az első ellenőrzött, két csoportot összehasonlító orvosi kísérletnek tartják a skorbuttal kapcsolatos esettanulmányt (mely a C-vitamin felfedezésének egyik mérföldköve), melyben James Lind,( 1746) a brit Királyi Tengerészet sebésze naranccsal és citrommal egészítette ki néhány tengerész étrendjét, míg mások nem kaptak gyümölcsöt.c_vitamin1

A C-vitamin kulcsfontosságú jó néhány enzim és fehérje előállításához, szintéziséhez. Erős antioxidáns, véd az oxidatív stressz ellen – ez az állapot szerepet játszik olyan betegségek kialakulásában, mint a magas vérnyomás vagy a cukorbetegség.

Az immunrendszerrel kapcsolatos jótékony hatása, hogy serkenti a fehérvérsejtek működését (és a számukat is növeli), emellett a sejtek falát is erősíti, így a kórokozók nehezebben hatolnak át rajtuk. Ezen kívül a kórokozók “mérgeit” is segít hatástalanítani. Enyhe antibiotikus hatása van: egyes baktériumok elpusztulnak a jelenlétében.

Mennyi C-vitaminra van szükség?

A C-vitamin vízben oldódik, így a szervezetünk nem is tudja elraktározni: a fel nem használt, felesleges mennyiség a vizelettel kiürül. A legtöbb emlős saját maga szintetizálja, az ember azon néhány élőlény egyike, amely nem képes erre, ezért a táplálékán keresztül kell mindennap magához vennie. Egyénenként eltérő lehet, hogy kinek mennyi C-vitaminra van szüksége: több C-vitamint igényelnek a fogyókúrázók, a várandós vagy szoptató kismamák, illetve azok, akik stresszes életet élnek.

Érdekesség! A C-vitamin-hiányos állapot kialakulásának dohányzóknál 3-4-szer akkora a kockázata, mint a nemdohányzóknál. A cigarettafüst nagy mennyiségű káros anyagot, úgynevezett szabad gyököt szállít. A C-vitamin képes semlegesíteni ezeket az anyagokat, ám ez erősen megnövekedett C-vitamin-felhasználással jár. Ennek fényében nem meglepő, hogy a dohányzók átlagos C-vitamin-szükséglete 40%-kal meghaladja a nemdohányzókét, míg erős dohányosok esetében ez az érték magasabb is lehet.
Érdemes tudni, hogy a szercvitamin tablettavezetünk a fölös C-vitamint gyorsan elkezdi kiüríteni: ezért az egyszerű készítményekből nehezen fedezhető a megnövekedett szükséglet, vagy ha mégis, akkor azt csak naponta többször bevitt vitaminnal lehetséges. A nagy mennyiséget szedők a napi 5-8 alkalommal bevett 500-1000mg vitamin mennyiségre esküdnek.

 

 

Szerencsére a kiegyensúlyozott étrenden élőknek nem kell tartaniuk a skorbuttól. Azonban ha a kelleténél kevesebb C-vitamin jut a szervezetünkbe, annak jól látható, érzékelhető jelei vannak. A nehezen gyógyuló sebek, a vérző fogíny, a fertőzésekre való fogékonyság, a gyakori légzőszervi megbetegedések egyaránt a C-vitamin hiányára figyelmeztetnek.

A C-vitamin fő forrásai a friss gyümölcsök és zöldségfélék, pl. a narancs, a kivi, a paprika vagy a káposzta. E széles választék ismeretében nem jelenthet problémát a C-vitamin-szükséglet fedezése. A C-vitamin azonban rendkívül érzékeny anyag: tárolási körülmények miatt, oxigénnel érintkezve, fény vagy hőmérséklet hatására egyes élelmiszerek C-vitamin-tartalma akár teljes egészében elveszhet. Hasonló következményekkel jár, ha a zöldségeket áztatjuk, aprítjuk, vagy túl hosszú ideig melegen tartjuk.

 cvitamin3

Lényeges, hogy a C-vitamint természetes formájában –friss gyümölcsök, zöldségek– fogyasszuk, mivel a szervezet így tudja tökéletesen hasznosítani. A természetes C-vitamin tulajdonképpen két összetevőből, a C1-, és C2-vitaminból áll, míg a szintetikus C-vitaminban csak a C1-vitamin található meg. Gazdag C-vitaminban a paradicsom, a paprika, a brokkoli, a zöldleveles zöldségek, a burgonya, a citrusok, az áfonya, az ananász, a dinnye, a káposzta, a sütőtök, az eper, a karfiol és a brokkoli.

 

 Egy szuper C vitamin saláta immun konyhájából :

Szervezetünknek folyamatosan szüksége van a C vitaminra. Bemutatunk egy olyan salátát, amely egy C-vitamin bombának is beillik!

Hozzávalók:salata

1 nagy fej kínai kel, 3-4 közepes paradicsom, 2-3 zöldpaprika, 1 közepes kígyóuborka, 1 citrom leve, 10 dkg feta sajt, vagy zöld fűszeres tofu,

Himalája só, frissen törött fekete bors.

A kínai kelt keresztben egy centis szeletekre vágjuk. A többi hozzávalót kockákra vágva keverjük hozzá (először nagy mennyiséget kapunk, de a citromlétől kissé össze fog esni!). Csavarjuk rá a citrom levét, sózzuk, borsozzuk. 5-6 percig hagyjuk állni, majd forgassuk át saját levében. Rendkívül finom salátát kapunk. Leginkább sültekhez, faszénen készített ételekhez adható köretként.